Υγεία & Αυτοβελτίωση
1,571 προβολες

Τα καλύτερα και πιο ευωδιαστά καλοκαιρινά βότανα

Τα καλύτερα και πιο ευωδιαστά βότανα του καλοκαιριού

Το καλοκαίρι είναι η καλύτερη εποχή για όλη τη φύση αφού όλα ανθίζουν και μυρίζουν διαφορετικά. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα βότανα αφού το καλοκαιράκι και ο ζεστός καιρός τα βοηθά να ευδοκιμήσουν. Έτσι τώρα είναι η καλύτερη εποχή να τα “εκμεταλλευτούμε” και να προσθέσουμε τα καλύτερα και πιο ευωδιαστά καλοκαιρινά βότανα στη διατροφή μας. Εκτός όμως από την γεύση και την ευχάριστη μυρωδιά τους θα επωφεληθούμε και από τις πολύτιμες ευεργετικές ιδιότητες τους. Η εξαιρετική τους γεύση και η ευεργετική επίδρασή τους στην υγεία μας, είναι δύο καλοί λόγοι για να χρησιμοποιούμε φρέσκα βότανα. Παρακάτω σας έχουμε συγκεντρωμένα τα καλύτερα καλοκαιρινά βότανα, τα οφέλη τους αλλά και πως μπορείτε να τα χρησιμοποιείτε στη διατροφή σας.

Ρίγανη

Ένα κατ’ εξοχήν καλοκαιρινό βότανο, από τα καλύτερα καλοκαιρινά βότανα θα μπορούσαμε να πούμε. Χαρακτηριστικό για την μυρωδιά και τη γεύση του. Η ρίγανη είναι αυτοφυής και συναντάται κυρίως σε ορεινές και βραχώδεις περιοχές. Η ελληνική ρίγανη θεωρείται από τις καλύτερες ποικιλίες παγκοσμίως και χρησιμοποιείται εκτός από την μαγειρική και για τις θεραπευτικές της ιδιότητες και χρησιμοποιείτο στην βοτανοθεραπεία ακόμα και από τους Αρχαίους Έλληνες. Τα κύρια συστατικά της ρίγανης είναι η καρβακρόλη και η θυμόλη, δύο φαινόλες με πολύ σημαντική αντιοξειδωτική δράση. Περιέχει επίσης κάποια πολύ σημαντικά στοιχεία όπως είναι το ασβέστιο, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος, ο σίδηρος, το κάλιο, οι βιταμίνες C, Α, η νιασίνη (βιταμίνη Β3) και πολλά ακόμα.Την αποκαλούν το καμάρι των βουνών και όχι άδικα…

Η ελληνική ρίγανη, η ποιότητα της οποίας θεωρείται η καλύτερη παγκοσμίως, έχει ισχυρές αντιβακτηριδιακές, αντιοξειδωτικές και αντικαρκινικές ιδιότητες. Διευκολύνει την πέψη, καταπολεμάει τις διαταραχές του στομάχου και του εντέρου, ενώ βοηθάει σε περιπτώσεις κρυολογήματος και βήχα. Όσο για την κουζίνα οι χρήσεις της είναι ποικίλες. Σε σούπες, σαλάτες και σάλτσες, σε κρέατα αλλά και ψαρικά. Η χρήση της στα ψητά θεωρείται σχεδόν αναγκαία καθώς η γεύση και το άρωμα που τους προσδίδει είναι μοναδική. Δεν είναι τυχαίο πως η μυρωδιά της ρίγανης μας θυμίζει πάντα ελληνικό καλοκαίρι, εξοχή, ανεμελιά και καλό φαΐ.

Έχει αντιδιαρροϊκές, αντισηπτικές, αποχρεμπτικές, αντιοξειδωτικές, αντιυπερτασικές, αντιρρευματικές, αντιβακτηριακές και αντιφλεγμονώδης ιδιότητες. Το έλαιο της ρίγανης είναι ιδιαίτερα ευεργετικό στον πονόδοντο. Η δραστική ουσία του φυτού είναι η καρβακρόλη. Έχει αποδειχτεί ότι προστατεύει από τον καρκίνο, βοηθάει στον πονοκέφαλο, στις καρδιακές παθήσεις, και στους πόνους περιόδου. Βοηθά στην ιγμορίτιδα και στην ρινική συμφόρηση. Αποτελεί ένα φυσικό ισχυρό αντιβιοτικό και μπορεί να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε διάφορες λοιμώξεις του αναπνευστικού, του πεπτικού, των γεννητικών οργάνων όπως είναι η προστατίτιδα στους άνδρες και η ουρολοίμωξη στις γυναίκες.

Διαβάστε ακόμα: Έλαιο κάνναβης: Ένα βότανο τόσο παρεξηγημένο αλλά και τόσο θαυματουργό

Θυμάρι

Ένα ισχυρό βότανο με ευεργετικές δράσεις και πολλά οφέλη. Το θυμάρι είναι ένα παραδοσιακό βότανο με όμορφα ροζ-μωβ άνθη με μοναδική μυρωδιά, από τα καλύτερα και πιο καλοκαιρινά βότανα που υπάρχουν. Η μυρωδιά του είναι τόσο όμορφη που ελκύει τις μέλισσες και έτσι παίρνουμε και το γευστικό θυμαρίσιο μέλι. Οι περισσότεροι γνωρίζουμε το θυμάρι λόγω της χρήσης του στη μαγειρική αφού είναι διάσημο σε πολλές κουζίνες και ειδικά στην μεσογειακή. Η δυνατή και ιδιαίτερη, ελαφρώς πικάντικη γεύση του, συνοδεύει εξαιρετικά φαγητά. Χρησιμοποιείται για να αρωματίσει ψάρια, κρεατικά, σάλτσες και τυριά. Βελτιώνει με τον καλύτερο τρόπο τις σούπες, τις μανέστρες, το στιφάδο, όλα τα πιάτα με χορταρικά και όσπρια, τις μαρινάδες και τα γεμιστά.

Το θυμάρι θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα αντιοξειδωτικά της φύσης και έχει ιδιαίτερες αντιβακτηριακές, αντιμυκητιακές, αντιφλεγμονώδεις και αντισηπτικές ιδιότητες. Το ρόφημα του βοηθά την εντερική λειτουργία, καταπραΰνει τα φουσκώματα, βοηθάει στην καταπολέμηση της ατονίας και του άγχους και στη διάρροια και στην κολίτιδα. Σημαντικό όφελος είναι ότι καταπολεμά την ατονία και το άγχος, την ψυχική και σωματική εξάντληση, την κατάθλιψη, είναι τονωτικό και βοηθάει στην ημικρανία. Επίσης, είναι ιδιαίτερα δυναμωτικό γιατί είναι πλουσιότατο σε βιταμίνες και μέταλλα, βοηθάει την κυκλοφορία του αίματος και δυναμώνει την καρδιά. Είναι χρήσιμο τονωτικό για το ανοσοποιητικό σύστημα σε χρόνιες λοιμώξεις και δρα κατά της υπέρτασης.

Δυόσμος

Ο δυόσμος είναι ένα είδος μέντας το οποίο χρησιμοποιείται ως αρωματικό στη μαγειρική αλλά παρουσιάζει και θεραπευτικές ιδιότητες. Ίσως από τα καλύτερα καλοκαιρινά βότανα που μπορούμε να εισάγουμε φρέσκο στη διατροφή μας. Περιλαμβάνει αρκετά μικροθρεπτικά συστατικά, απαραίτητα για τον οργανισμό όπως κάλιο, ασβέστιο, μαγγάνιο, σίδηρο και μαγνήσιο. Σημαντική είναι και η περιεκτικότητά του σε πολλές αντιοξειδωτικές βιταμίνες, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Α, της β-καροτίνης, της βιταμίνη C, της βιταμίνης Β6 , της ριβοφλαβίνης και της θειαμίνης. Η μυρωδιά του είναι ασυναγώνιστη και είναι γνωστός για την ξεχωριστή γεύση και το άρωμα που δίνει σε φαγητά, γλυκά και ποτά. Είναι θαυμάσιος στα κεφτεδάκια, στις μανέστρες και στις κρέμες με βάση την πατάτα, στα λαχανικά του ατμού, στα αυγά και γενικά σε όλες τις ανάμικτες σαλάτες.

Η κατανάλωση του δυόσμου βελτιώνει σημαντικά την υγεία του στομάχου, καταπραΰνοντας από τους έντονους γαστρικούς πόνους καθώς και τα συμπτώματα γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Επιπλέον διευκολύνεται η πέψη, αποτρέποντας το αίσθημα φουσκώματος και δυσφορίας. Δρα κυρίως ως αντισπασμωδικό, χολαγωγό και χωνευτικό, αλλά βοηθάει και κατά του κρυολογήματος. Επίσης το αιθέριο έλαιο του δυόσμου χρησιμοποιείται και εξωτερικά σε μυαλγίες και νευραλγίες.

Φασκόμηλο

Ένα βότανο προικισμένο με άπειρες ιδιότητες και οφέλη. Όχι άδικα, το φασκόμηλο θεωρείται το βότανο της αθανασίας μιας και τα οφέλη του είναι πολύ σημαντικά. Το φασκόμηλο είναι ένας θάμνος το οποίο συναντάμε σε πολλές περιοχές στην Ελλάδα, κυρίως σε ξηρούς και πετρώδεις τόπους. Το φασκόμηλο είναι ένα καταπληκτικό συνοδευτικό για όλα τα λαχανικά, και αναδεικνύει τα αρώματα των ξηρών καρπών. Ταιριάζει πολύ με έξτρα παρθένο ελαιόλαδο ή βούτυρο είναι εξαιρετικό καρύκευμα για ζυμαρικά, ταιριάζει σε σάλτσες, τυρί, κρέατα και ψάρι.

Έχει αντιβακτηριδιακές, σπασμολυτικές και αντισηπτικές ιδιότητες. Έχει αντιβιοτική, αντιμυκητική και αντισπασμωδική δράση. Είναι καρδιοτονωτικό, εμποδίζει την εφίδρωση, είναι χρήσιμο στα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης και δυσμηνόρροιας. Επίσης βοηθά σημαντικά κατά του διαβήτη, είναι ιδανικό για τη θεραπεία της φαρυγγίτιδας και τονώνει το νευρικό σύστημα. Ακόμη, διεγείρει την ανανέωση των κυττάρων του δέρματος αφού είναι πλούσιο σε ασβέστιο και βιταμίνη Α και έτσι βοηθάει στην αντιγήρανση. Είναι ένα πολύ καλό αντιοξειδωτικό που προστατεύει τα κύτταρα του οργανισμού από βλάβες που προκαλούνται από τις ελεύθερες ρίζες και που οδηγούν σε χρόνιες ασθένειες.

Δεντρολίβανο

ΤΤο δεντρολίβανο είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό και αντιφλεγμονώδες. Περιέχει πτητικό έλαιο, φλαβονοειδή, ταννίνες, ροζμαρινικό οξύ, ροζμαρικίνη, διτερπένια. Συμβάλλει δραστικά στην αποβολή βλαβερών ουσιών από τον οργανισμό μας. Παράλληλα ενισχύει το ανοσοποιητικό και κρατάει νέο το σώμα, το δέρμα και το μυαλό μας. Διεγείρει την κυκλοφορία του αίματος προς τον εγκέφαλο και βελτιώνει τη συγκέντρωση και τη μνήμη. Είναι χρήσιμο για τους νευρικούς πονοκεφάλους και τις ημικρανίες. Ενισχύει την ανάπτυξη της τριχοφυΐας, είναι αποχρεμπτικό και βοηθάει στο βήχα στο άσμα σε βρογχίτιδες και στη γρίπη. Βοηθάει στην υπερκόπωση και στην αδυναμία.

Γενικά θεωρείται αντιβακτηριδιακό, αντιμυκητιακό και αντιρρευματικό, τονωτικό της καρδιάς και της όρασης αλλά και κατά του διαβήτη.
Με γεύση έντονη και ιδιαίτερη, ταιριάζει απόλυτα με τις πατάτες, αρωματίζει υπέροχα τα κρέατα, το ψάρι, τα θαλασσινά, το ψωμί, τις ομελέτες, τις σούπες, τις σάλτσες, τα λαχανικά, καθώς και τα σαλιγκάρια. Επίσης, είναι ένα από τα καλύτερα εντομοαπωθητικά.

Μαντζουράνα

Το θαυματουργό βότανο της ευτυχίας και όχι μόνο αφού οι ευεργετικές της ιδιότητες είναι πολλαπλές. Η Μαντζουράνα είναι γνωστή από την αρχαιότητα στους Έλληνες. Είναι συγγενικό φυτό με τη ρίγανη και το άρωμα των ανθών της θυμίζουν την λεβάντα. Η μαντζουράνα είναι μια από τις ισχυρότερες πηγές φυσικών αντιοξειδωτικών. Τα δραστικά συστατικά που περιέχει, είναι το αιθέριο έλαιο, που αποτελείται από ένυδρο σαβινένιο, λιναλοόλη, καρβακρόλη και άλλα τερπένια, τα φλαβονοειδή, το καφεϊνικό και ροζμαρινικό οξύ και τα τριτερπενοειδή. Περιέχει επίσης, θυμόλη, πτητικά έλαια, στυπτικές και πικρές ουσίες, φυτικές ίνες, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Οι βιταμίνες που περιέχει είναι η βιταμίνη C, Α, Κ, β καροτίνη, Β6, φολικό οξύ και νιασίνη. Τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία της είναι ο σίδηρος, φώσφορος, κάλιο, μαγγάνιο, ασβέστιο και ψευδάργυρος. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μαγείρεμα αντί για ρίγανη. Προσθέτει γεύση σε χορταρικά εποχής, σε αρωματικά λαδόξιδα, ανάμικτες σαλάτες, φρέσκα τυριά, γεμιστά, αλμυρές τάρτες, όσπρια, κρέας και ορισμένες συνταγές ψαριού.

Έχει σημαντικές αντισηπτικές, αντιβακτηριακές, αντιμυκητιασικές και αντιικές ιδιότητες. Βοηθάει στο πεπτικό σύστημα, στη ρινίτιδα και στις αμυγδαλές, δρα ως σπασμολυτικό και αντιεμετικό και ανακουφίζει από τον μετεωρισμό και την δυσπεψία. Έχει χωνευτική δράση, βοηθά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, είναι ιδανική σε φλεγμονές των ούλων και της γλώσσας, διευκολύνει την θεραπεία των μωλώπων, έχει ηρεμιστική δράση και προσφέρει ανακούφιση από πονοκεφάλους και πονόδοντους.

Μαϊντανός

Ο μαϊντανός είναι πολύ γνωστός στην Ελλάδα και το πιο δημοφιλές βότανο στον κόσμο. Ένα κλαδάκι μαϊντανό μπορεί να προσφέρει πολλά περισσότερα από μια απλή “πινελιά” στο φαγητό. Ο μαϊντανός έχει πολλές ευεργετικές ιδιότητες, μεγάλη θρεπτική αξία και οφέλη για την υγεία. Τα φύλλα του είναι πλούσια σε βιταμίνη C και αιθέρια έλαια. Έχει διουρητικές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες και θεωρείται εμμηναγωγό. Είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης C και μια καλή πηγή βιταμίνης Α, βοηθάει στην καρδιά, μειώνει την πίεση και είναι διουρητικός. Ταιριάζει με όλα σχεδόν τα φαγητά, θα λέγαμε αποτελεί ένα γαστρονομικό θησαυρό. Μπαίνει σε σάλτσες, σε μπιφτέκια, σε ωμές ή βραστές σαλάτες, στα λαδερά, στο ψάρι, στο κοτόπουλο, στις σάλτσες, στα όσπρια και όπου αλλού τραβάει η όρεξη σας.

Δείτε επίσης: Υπερτροφές: Οι καλύτερες και πιο σημαντικές για την υγεία μας

Tags: , , , ,

Διάβασε επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Fill out this field
Fill out this field
Δώστε μια έγκυρη ηλ. διεύθυνση.
You need to agree with the terms to proceed

Διάβασε επίσης: