Σίγουρα, έστω και λίγο, έχεις χρησιμοποιήσει και εσύ ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Στις μέρες μας τα social media, όπως το Facebook, το Twitter κλπ έχουν δισεκατομμύρια χρήστες. Οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι δωρεάν και διαθέσιμες για όλους. Έχεις λοιπόν σκεφτεί ποτέ πώς βγάζουν λεφτά τα social media αφού είναι δωρεάν; Οι ιδιοκτήτες – ιδρυτές των social media είναι πάμπλουτοι και αυτό φαίνεται περίεργο. Βάσει αυτού σε αυτό το άρθρο θα δεις όλους τους τρόπους, μέσω των οποίων τα social media βγάζουν χρήματα και παραμένουν κερδοφόρα.
1. Επιχειρηματικά κεφάλαια/κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών
Το επιχειρηματικό κεφάλαιο είναι μια μορφή ιδιωτικής χρηματοδότησης και έτσι ξεκινούν πολλές εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Το επιχειρηματικό κεφάλαιο είναι όταν ένας επενδυτής, όπως ένα πλούσιο άτομο ή μια επενδυτική τράπεζα, πιστεύει ότι μια start-up επιχείρηση έχει δυνατότητες. Στη συνέχεια επενδύουν χρήματα (ή μερικές φορές τον χρόνο και την τεχνογνωσία τους), συνήθως σε αντάλλαγμα για ένα μερίδιο της επιχείρησης. Όσο μεγαλύτερο είναι το μερίδιό τους στην επιχείρηση, τόσο μεγαλύτερη επιρροή έχουν στις αποφάσεις της. Η ελπίδα για τους επενδυτές είναι να κάνουν τα χρήματά τους περισσότερα όταν η επιχείρηση γίνει μεγαλύτερη και κερδοφόρα.
Σελίδες όπως το Facebook και το Twitter έχουν λάβει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε επιχειρηματικά κεφάλαια. Σήμερα, εκ των υστέρων, μπορούμε να πούμε ότι αυτοί οι επενδυτές έκαναν έξυπνες επιλογές, αλλά το επιχειρηματικό κεφάλαιο είναι ριψοκίνδυνο και οι επενδύσεις δεν αποδίδουν πάντα.
2. Διαφημίσεις: Ο πιο γνωστός και συνήθης τρόπος με τον οποίο βγάζουν λεφτά τα social media
Ο μεγαλύτερος τρόπος με τον οποίο τα κοινωνικά δίκτυα βγάζουν χρήματα είναι μέσω της διαφήμισης. Υπάρχει ένας λόγος για τον οποίο οι σελίδες έχουν σχεδιαστεί για να προκαλούν εξάρτηση. Όσο περισσότερο κοιτάς, τόσο περισσότερο εκτίθεσαι σε διαφημίσεις.
Αυτό συμβαίνει παντού. Προωθημένες αναρτήσεις στην πρώτη σελίδα του Reddit, βίντεο στα Stories του Instagram, χορηγούμενα tweets στο timeline του Twitter και ούτω καθεξής. Σκέψου ότι μόνο το Facebook έχει 2,9 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως. Αυτά είναι πολλά μάτια έτοιμα να εκτεθούν στα πιο πρόσφατα αγαθά και υπηρεσίες που θέλουν να πουλήσουν οι εταιρείες
Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης χρεώνουν χρήματα στις εταιρείες ώστε να μπορούν να διαφημίζονται στη σελίδα τους. Το ακριβές κόστος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Για παράδειγμα, οι εταιρείες μπορούν να πληρώσουν περισσότερα για να προβληθεί η διαφήμισή τους σε περισσότερα άτομα ή να προωθηθεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Βέβαια, η διαφήμιση είναι μια λεπτή γραμμή. Εάν τα social media κατακλύσουν τις σελίδες τους με πάρα πολλές διαφημίσεις, οι χρήστες θα σταματήσουν να τα χρησιμοποιούν ή θα χρησιμοποιήσουν προγράμματα αποκλεισμού διαφημίσεων.
Διάβασε επίσης: Πέφτει το Netflix και κλείνει το CNN+ : Ποιό είναι το μέλλον για τις streaming πλατφόρμες;
3. Τέλη συναλλαγών
Ορισμένα social media προσφέρουν υπηρεσίες σε άλλα άτομα για να πουλήσουν ή να συγκεντρώσουν χρήματα μέσω αυτών. Το εκάστοτε μέσο κοινωνικής δικτύωσης θα εισπράξει ένα τέλος συναλλαγής για αυτό.
Για παράδειγμα, στο Facebook μπορείς να συγκεντρώσεις χρήματα για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Το Facebook χρέωνε ένα τέλος συναλλαγής για αυτό, αλλά δεν το κάνει πλέον. Ωστόσο, εξακολουθεί να χρεώνει για προσωπικούς εράνους, καθώς υποστηρίζει ότι «καλύπτουν τη διεκπεραίωση πληρωμών» και τους «φόρους».
4. Δεδομένα: Τα δεδομένα σου έχουν ως αποτέλεσμα να βγάζουν λεφτά τα social media
Μια άλλη μεγάλη πηγή εισοδήματος για τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, είναι η συλλογή και η πώληση των δεδομένων των χρηστών. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό. Το Facebook, το Twitter, το Instagram και άλλα παρόμοια δεν πωλούν αναγνωρίσιμες πληροφορίες όπως ο αριθμός τηλεφώνου, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σου ή άλλα προσωπικά στοιχεία σε εταιρείες.
Ωστόσο, αυτό που πωλούν πολλά από αυτά είναι συγκεντρωτικά και ανώνυμα μοτίβα χρήσης. Για παράδειγμα, το Twitter πουλά προηγμένη πρόσβαση στο API του, το οποίο οι εταιρείες μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να προβάλουν όλα τα ιστορικά tweets και να τα φιλτράρουν, να δειγματίσουν και να τα ομαδοποιήσουν. Αυτό αποτελεί περίπου το 11% των εσόδων του Twitter.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι το Facebook. Το Facebook παρακολουθεί τη χρήση σου, όπως τις σελίδες που σου αρέσουν, και τη χρησιμοποιεί για να σε τοποθετήσει σε μια κατηγορία, ώστε οι διαφημιστές να μπορούν να πληρώσουν για να στοχεύσουν σε αυτήν την ομάδα-κατηγορία.
5. Διαφοροποίηση και αγορά άλλων εταιρειών
Μόλις ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης μεγαλώσει αρκετά, φαίνεται να διαφοροποιείται. Για όσους διαθέτουν αρκετά κεφάλαια, η αγορά άλλων εταιρειών είναι ένας γρήγορος τρόπος. Να πούμε βέβαια πως η διαφοροποίηση υπερβαίνει την απλή αγορά άλλων εταιρειών.
Αυτός είναι ο λόγος που η Meta κατέχει το Facebook, το WhatsApp, το Instagram και το Oculus. Αυτός είναι επίσης ο λόγος που το Twitter εξαγόρασε εταιρείες όπως οι Gnip, MoPub και Periscope. Όχι μόνο λαμβάνουν τις τεχνολογίες και τα δεδομένα των χρηστών που διαθέτουν αυτές οι εταιρείες, αλλά μπορούν επίσης να τα χρησιμοποιήσουν ως πρόσθετη πηγή εσόδων για να χρηματοδοτήσουν την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης τους.
6. Premium συνδρομές: Σίγουρα είναι και αυτός ένας τρόπος με τον οποίο βγάζουν λεφτά τα social media
Όλα τα δημοφιλή social media σου επιτρέπουν να δημιουργήσεις τον λογαριασμό σου δωρεάν. Ωστόσο, ορισμένα από αυτά έχουν πρόσθετες λειτουργίες πίσω από ένα paywall με την ελπίδα ότι θα πληρώσεις για αυτές τις premium συνδρομές.
Ένα παράδειγμα είναι η Premium συνδρομή του Reddit, η οποία σου προσφέρει μια εμπειρία χωρίς διαφημίσεις, πρόσβαση σε ένα αποκλειστικό subreddit, ένα σήμα προφίλ και πολλά άλλα. Το Reddit πουλάει επίσης coins, τα οποία μπορείς να αγοράσεις για να δώσεις σε άλλους χρήστες σήματα ως ανταμοιβή.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι το LinkedIn Premium. Αυτό παρέχει πρόσβαση σε μαθήματα εκμάθησης του LinkedIn, μεγαλύτερη εικόνα για το ποιος βλέπει το προφίλ σου, τη δυνατότητα αποστολής InMail σε υπαλλήλους προσλήψεων και πολλά άλλα.
Βέβαια, η πλειοψηφία των χρηστών δεν θα πληρώσει για αυτές τις premium συνδρομές, κάτι που είναι ένας από τους λόγους που ο βασικός λογαριασμός είναι δωρεάν. Ωστόσο, για εκείνους τους ανθρώπους που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν, δημιουργεί μια καλή ροή εισοδήματος για τα social media.
Διάβασε επίσης: Οι 6 καλύτερες δωρεάν εναλλακτικές του Twitter για κινητά