Διάφορα
1,847 προβολες

Τι είναι το Decoy Effect και πώς μας ξεγελούν οι εταιρείες για να αγοράσουμε το προϊόν που θέλουν;

τι είναι το Decoy Effect

Οι άνθρωποι πιστεύουμε ότι όλες οι αποφάσεις μας προκύπτουν μετά από δική μας και μόνο επιλογή. Είναι όμως στα αλήθεια έτσι; Υπάρχει μήπως κάτι που κάνουν οι εταιρείες για να μας κατευθύνουν; Στο παρακάτω άρθρο θα μάθεις τι είναι το Decoy Effect και πώς το χρησιμοποιούν οι εταιρείες για να μας ξεγελούν, ώστε να αγοράζουμε το προϊόν που εκείνες θέλουν.

Μια απλή επιλογή αγοράς μεταξύ δύο προϊόντων

Πάντα ο άνθρωπος, όταν θέλει να αγοράσει ένα προϊόν, κοιτάζει την τιμή. Αυτό είναι απόλυτα λογικό. Σε πολλές περιπτώσεις όμως υπάρχουν δύο επιλογές για το ίδιο προϊόν.

Για παράδειγμα, πάρε ένα ποτήρι καφέ. Όλοι στις μέρες μας πριν πάμε στη δουλειά σταματάμε σε ένα μαγαζί για να πάρουμε το καφεδάκι μας. Πολλά ωστόσο από τα μαγαζιά, μας “δυσκολεύουν” με το να μας βάζουν να σκεπτόμαστε. Ειδικότερα, πάρα πολλά καταστήματα προσφέρουν δύο μεγέθη στον καφέ που πουλούν. Επομένως, με την “τσίμπλα στο μάτι” καλούμαστε να αποφασίσουμε μεταξύ δύο επιλογών για έναν καφέ. Η μικρότερη πχ δόση καφέ μπορεί να έχει ένα ευρώ και η μεγάλη 3.

Παρόλα αυτά, η απόφασή μας έχει να κάνει με το πόσο καφέ θέλουμε πραγματικά να πιούμε αλλά και το πόσα χρήματα θέλουμε να ξοδέψουμε για αυτόν τον καφέ. Εν ολίγοις, το να πάρεις τον μεγάλο καφέ ή τον μικρό είναι προσωπική υπόθεση του καθενός. Ζυγίζει δηλαδή ο καθένας την ποσότητα και την τιμή και βάσει αυτών αποφασίζει.

Τα δεδομένα αυτά αναφορικά με την απόφασή μας αλλάζουν με το Decoy Effect. Πώς λειτουργεί όμως και πώς επηρεάζουν την επιλογή μας οι διάφορες εταιρείες χρησιμοποιώντας το;

Διάβασε επίσης: Akinator: Το δωρεάν ιντερνετικό τζίνι που παίζει με το μυαλό σου

Τι είναι το Decoy Effect και πώς μας κατευθύνουν οι επιχειρήσεις;

Γενικότερα, η τιμή είναι ένα ευαίσθητο χαρακτηριστικό που φέρει ένα προϊόν. Εδώ κολλάει και το Decoy Effect, που στα ελληνικά σημαίνει την ασύμμετρη κυριαρχική επιλογή. Το φαινόμενο της ασύμμετρης κυριαρχικής επιλογής μπορεί να μας κατευθύνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφασίζουμε για την αγορά ενός προϊόντος αφήνοντας πίσω τη λογική ποιότητας – τιμής.

Το Decoy Effect είναι μία “σκληρή” στρατηγική μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν οι εταιρείες για να μας κάνουν να αγοράσουμε όχι το προϊόν που θέλουμε εμείς, αλλά το προϊόν που φέρνει περισσότερο κέρδος σε αυτές.

Ας πάρουμε το παραπάνω παράδειγμα με τον καφέ. Είπαμε ότι η επιλογή ανάμεσα στους δύο καφέδες έχει να κάνει με το πόσο καφέ θέλουμε να πιούμε και το πόσα χρήματα θέλουμε να δώσουμε. Το Decoy Effect εισάγει μία μεταβλητή σε αυτήν την απλή κατάσταση. Η μεταβλητή αυτή είναι μία ακόμα επιλογή καφέ.

Ουσιαστικά, μία εταιρεία ή ένα κατάστημα προσθέτει ένα τρίτο μέγεθος καφέ, το οποίο δε σκοπεύει στην πραγματικότητα να πουλήσει. Το χρησιμοποιεί απλώς για να “παίξει με την ψυχολογία μας” για να αγοράσουμε το προϊόν που θα της φέρει το περισσότερο κέρδος.

Συγκεκριμένα, αν για την εταιρεία ο μεγάλος καφές, που για να τον αγοράσουμε πρέπει να δώσουμε 3 ευρώ, είναι οικονομικά πιο συμφέρων για το κατάστημα, το τρίτο μέγεθος καφέ θα κοστολογηθεί χοντρικά στα 2,80 ευρώ. Αυτή η τεράστια απόκλιση μεταξύ του μεσαίου μεγέθους και του μικρού μεγέθους ως προς την τιμή είναι αυτή που μας κάνει να επιλέξουμε τον μεγάλο καφέ ακόμη και αν χωρίς το τρίτο μέγεθος θα επιλέγαμε τον μικρό καφέ.

Το Decoy Effect λοιπόν μας κατευθύνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να αλλάξουμε την προτίμησή μας μεταξύ δύο επιλογών όταν προστίθεται σε αυτές και μία τρίτη. Αν δε σε βοήθησε να το καταλάβεις το παραπάνω παράδειγμα με τον καφέ, σκέψου κάτι αντίστοιχο όταν ξαναπάς στο σινεμά. Κατά 90 τοις εκατό θα δεις τρία μεγέθη ποπκόρν, τα δύο από αυτά έχουν πάρα πολύ μικρή διαφορά στην τιμή. Αν δεις λοιπόν την τιμή του μικρού να είναι στα 3 ευρώ, του μεσαίου 6 και του μεγάλου στα 7 τι θα κάνεις; Το πιο πιθανό είναι να καταλήξεις να πάρεις το μεγάλο ποπκόρν. Αυτό πολύ πιθανόν να μη συνέβαινε αν δεν υπήρχε η μεσαία επιλογή.

Τι άλλο μας κρύβουν πιά….;

Διάβασε επίσης: Πώς να διαλέξεις πρόγραμμα VPN: Δες ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει

Tags: decoy effect, marketing, ασύμμετρη κυριαρχική επιλογή, τι είναι το Decoty Effect

Διάβασε επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Fill out this field
Fill out this field
Δώστε μια έγκυρη ηλ. διεύθυνση.
You need to agree with the terms to proceed

Διάβασε επίσης: