Ο παλιός ελληνικός κινηματογράφος μας άφησε σίγουρα μια τεράστια κληρονομιά σε ταινίες με λαμπρούς ηθοποιούς. Ταινίες που ακόμα και σήμερα παρακολουθούμε ξανά και ξανά. Τα τελευταία χρόνια όμως γίνονται πολλές προσπάθειες με μεράκι, πολύ αγάπη και όραμα και δυστυχώς κάτω από δύσκολες συνθήκες για να υπάρξουν παραγωγές νέων ταινιών. Το θετικό είναι ότι ψάχνοντας είδαμε ότι είναι πολλές και ενδιαφέρουσες. Εμείς εδώ έχουμε 10 συγκλονιστικές ταινίες του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου που κάθε σινεφίλ πρέπει να δει.
Νύφες
Από τις πιο γνωστές κι εμπορικότερες ταινίες του Παντελή Βούλγαρη. Η ταινία βασίζεται και εξελίσσεται σε δυο άξονες: Στο ταξίδι 700 γυναικών από την Ελλάδα, την Τουρκία και την Ρωσία στην Αμερική για να γνωρίσουν τους μελλοντικούς τους συζύγους και στον μεγάλο έρωτα μιας Ελληνίδας για έναν Αμερικανό φωτογράφο, επιβάτες και οι δύο του πλοίου. Μεγάλη εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία και η καλύτερη ελληνική ταινία του 2004.
Μικρά Αγγλία
Η πιο πρόσφατη ταινία του Παντελή Βούλγαρη έχει για πρωταγωνίστριες δυο γυναίκες κι έναν άνδρα. Ένα οικογενειακό δράμα στήνεται στην Άνδρο της δεκαετίας του ’30. Μια μάνα θέλει να καλοπαντρέψει τις κόρες της με καπετάνιους. Στην προσπάθεια της αυτή κάνει ένα τραγικό λάθος το οποίο θα πληρώνει τόσο η ίδια όσο και η οικογένεια της για το υπόλοιπο της ζωής τους. Η ταινία βασίστηκε στο βιβλίο της γυναίκας του Παντελή Βούλγαρη, της Ιωάννας Καρυστιανή. Η ταινία κέρδισε πολλά βραβεία σε διάφορα φεστιβάλ μεταξύ των οποίων αυτό της καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ της Σαγκάης.
Δείτε ακόμα: 6 αξέχαστες και πολύ αγαπημένες ταινίες του Ελληνικού κινηματογράφου
Οξυγόνο
Η δραματική ταινία των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου που δίχασε κοινό και κριτικούς διηγείται ιστορίες καθημερινών ανθρώπων οι οποίοι με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο βιώνουν την κόλαση εξαιτίας των συγκυριών της ζωής αλλά και των επιλογών τους. Ωμή, σκληρή, ρεαλιστική και μη εύπεπτη ταινία μα ιδιαίτερα καλογυρισμένη και με ερμηνείες που εκπλήσσουν μόνο ευχάριστα!
Στρέλλα
Από τις πιο ιδιαίτερες και πρωτότυπες ταινίες του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου. Η «Στρέλλα» του Πάνου Κούτρα κατάφερε να συγκινήσει αλλά και να προβληματίσει το κοινό σε όποιο φεστιβάλ κι αν προβλήθηκε. Ο Γιώργος αποφυλακίζεται ύστερα από 14 χρόνια για έναν φόνο που διέπραξε σε ένα μικρό χωριό στην ελληνική επαρχία. Περνάει το πρώτο του βράδυ σε ένα φτηνό ξενοδοχείο στην Αθήνα, όπου γνωρίζει τη Στρέλλα, μια νεαρή εκδιδόμενη τρανς. Θα περάσουν τη νύχτα μαζί και πολύ σύντομα θα ερωτευτούν. Το παρελθόν όμως στοιχειώνει τον Γιώργο. Με τη Στρέλλα στο πλευρό του, θα πρέπει να αναζητήσει μια νέα διέξοδο.
Πολίτικη κουζίνα
Ο Φάνης, Πολίτης στην καταγωγή και αστροφυσικός στο επάγγελμα, ξαναγυρίζει στην Πόλη ύστερα από τριάντα χρόνια για να δει τον άρρωστο παππού του. Το ταξίδι δίνει την αφορμή για αναδρομή στο παρελθόν, όταν ως παιδί στην Πόλη μάθαινε τα μυστικά της μαγειρικής και ζούσε τον πρώτο έρωτα με τη μικρή Σαϊμέ. Μνήμες από την Πόλη, χιούμορ, συγκίνηση, γαστρονομία και φιλοσοφία της ζωής. Εντυπωσιακή παραγωγή, με πολύ καλές ερμηνείες, ιδιαίτερα από τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη.
Διαβάστε επίσης: “Midnight Sky”: Η μετα-αποκαλυπτική επιστροφή του Τζορτζ Κλούνεϊ στο Netflix
Πλατεία Αμερικής
Σκηνοθετικός ρεαλισμός, κοινωνικοπολιτικές αιχμές, ζωντανοί χαρακτήρες και γνωστές αλήθειες συναντιούνται σε αυτό το κοινωνικό δράμα, βραβευμένο στη Θεσσαλονίκη με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αλλά και με το Βραβείο Ίρις καλύτερου μοντάζ. Πρωταγωνιστές είναι τέσσερις εντελώς διαφορετικοί, αλλά κατά βάθος το ίδιο μοναχικοί και απελπισμένοι άνθρωποι των οποίων οι πορείες συναντιούνται με φόντο την Πλατεία Αμερικής: ο tattoo artist Μπίλι, ο παιδικός του φίλος Νάκος, ένας 40άρης ρατσιστής που εξακολουθεί να ζει με τους γονείς του, μια μπλεγμένη με τη μαφία, Αφρικανή τραγουδίστρια κι ένας Σύριος πρόσφυγας, ο οποίος θέλει να φύγει από τη χώρα, μαζί με τη δεκάχρονη κόρη του. Πρωταγωνιστούν οι Γιάννης Στάνκογλου, Θέμις Μπαζάκα, Μάκης Παπαδημητρίου.
Οι Τέλειοι Ξένοι
Ο Θοδωρής Αθερίδης επιχειρεί με επιτυχία να χαρίσει στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο μια από τις πιο ιδιαίτερες Ελληνικές ταινίες, που αποτελεί remake της ιταλικής ταινίας “Perfetti Sconosciuti”. Επτά φίλοι συγκεντρώνονται για δείπνο ένα βράδυ Παρασκευής με πανσέληνο. Κατά τη διάρκεια του δείπνου, συζητούν για την εξάρτηση των σύγχρονων ανθρώπων από τα κινητά τηλέφωνα και τελικά αποφασίζουν να παίξουν ένα παιχνίδι ή μάλλον να υποβληθούν σε μια δοκιμασία: Αφήνουν όλοι τα κινητά τους στο κέντρο του τραπεζιού και κάθε φορά που κάποιο χτυπάει, ο κάτοχός του είναι υποχρεωμένος είτε να δείξει το μήνυμά του στους υπόλοιπους είτε να απαντήσει την κλήση του σε ανοιχτή ακρόαση.
Το παιχνίδι αυτό καταλήγει να αποκαλύπτει τα πιο κρυφά μυστικά τους και να δημιουργήσει μεταξύ τους μεγάλες εντάσεις, απογοήτευση και στενοχώρια. Το δείπνο λήγει με τρόπο αναπάντεχο, το ίδιο όμως και η ταινία. Αν είστε λάτρεις της ωραίας και έξυπνης πλοκής, που ξεφεύγει από την κλασική σύγχρονη ελληνική κωμωδία, τότε οι “Τέλειοι Ξένοι” είναι η κατάλληλη ταινία για εσάς. Θα σας ενθουσιάσει και θα σας αφήσει τελικά μια αίσθηση έντονου προβληματισμού για τη σύγχρονη ζωή και κυρίως τις ανθρώπινες σχέσεις.
Έτερος Εγώ
Η περίπτωση του «Έτερος Εγώ» είναι ένα διαμάντι στην ταινιοθήκη του σήμερα. Είναι από τις τωρινές ελληνικές ταινίες που δεν μπορείς να μην παρακολουθήσεις και παρότι παίχτηκε μόνο ένα μήνα στους κινηματογράφους, έκανε θραύση στις καρδιές μας και ύστερα διαμοιράστηκε παντού και στο διαδίκτυο. Η ιστορία έχει να κάνει με πέντε φόνους που συνδέονται αποκλειστικά και μόνο με φράσεις του Πυθαγόρα που καλείται να λύσει ο πρωταγωνιστής, ένας δάσκαλος εγκληματολογίας. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, στα καλύτερα του, σε έναν ποιοτικότατο ρόλο γεμάτο εσωτερικότητα. Στα ακόμα πιο συν της ταινίας, είναι η συμμετοχή του Γάλλου ηθοποιού François Cluzet (Άθικτοι, Μην το πεις σε κανέναν, French kiss), λάτρη του ελληνικού πνεύματος που ενθουσιάστηκε με την συνεργασία του με τους δικούς μας συντελεστές. Σκηνοθετεί ο κορυφαίος στο είδος του Πάνος Κοκκινόπουλος.
Ευτυχία
Μια βιογραφική ταινία που διηγείται την άγνωστη ιστορία της λαϊκής στιχουργού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου. Ο ξεριζωμός από τη Μ. Ασία, η προσφυγιά στην Ελλάδα με την οικογένειά της, το διαζύγιο με τον κατά πολύ μεγαλύτερο άνδρα, ο δεύτερος γάμος και το πάθος της για τον τζόγο, ο θάνατος της μεγαλύτερης κόρης της αλλά και του άντρα που αγάπησε, παρουσιάζονται όλα καρέ καρέ. Τις στιγμές που σημάδεψαν την πορεία της Ευτυχίας ντύνουν αρμονικά οι μελωδίες αγαπημένων τραγουδιών, μερικά εξ αυτών λίγοι γνωρίζουν πως η ίδια τα έχει εμπνευστεί και γράψει. Η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται τη νεαρότερη Παπαγιαννοπούλου, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη την ενσαρκώνει στην ώριμη ηλικία, όταν ήταν πλέον παντρεμένη με τον άντρα που αγάπησε (Πυγμαλίων Δαδακαρίδης).
Το καναρινί ποδήλατο
“Το καναρινί ποδήλατο” είναι μια ελληνική κοινωνική ταινία του Δημήτρη Σταύρακα, παραγωγής 1999, η οποία βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Έχει λάβει δύο βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1999: Καλύτερης Ταινίας και Α΄ Ανδρικού ρόλου. Από τις πιο σημαντικές ταινίες του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου
Ο Άρης (Δημήτρης Αλεξανδρής), ένας νεαρός δάσκαλος. διορίζεται σε ένα δημοτικό σχολείο στην Αθήνα. Ο Λευτέρης είναι μαθητής του δημοτικού σχολείου. Ο Άρης καταλαβαίνει από την πρώτη μέρα που μπαίνει στην τάξη ότι ο Λευτέρης είναι ένα πολύ ιδιαίτερο παιδί χαμηλών τόνων με μαθησιακές δυσκολίες. Σύντομα ο Άρης θα βοηθήσει το παιδί να ξεπεράσει τις δυσκολίες του και να αναπτύξει τα ταλέντα του. Είναι από τις ελληνικές ταινίες που θίγουν το θέμα της εκπαίδευσης των μαθητών. Επίσης, παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο κοινωνικό ζήτημα σχετικά με τις αδυναμίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν κάποιοι μαθητές και τον τρόπο που αντιμετωπίζονται από το σχολείο και τον κοινωνικό περίγυρο.